مقالات

سلنیت یا ژیپس چیست؟

سلنیت یا ژیپس، نوع کریستال بسیار خالص سنگ گچ است که در بخش‌های بالا دستی معادن کوهپای‌های گچ در دسترس است و از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به سنگ نمک دارد.
ساختار کانی شناسی ژیپس به صورتی است که بعلت دیر پخت بودن اقبال خوبی در تولید سنتی گچ ساختمانی ندارد و در گذشته یا استخراج نمی شد و یا به عنوان سنگی بی ارزش حتی در زیر سازی معدن کاربرد داشت.
این گچ معمولا به صورت تخت‌های  شفاف که نور را از خود عبور می دهد در معادن گچ با خلوص بالا دیده شده و در سه نوع عینکی، ورق‌های و زرد نباتی هم اکنون ۹ معدن در استان سمنان ذخایر این گچ را دارند.
مهمترین و اصلیترین کاربرد ژیپس فراوری شده در صنایع پزشکی و مواد غذایی است، اما بهره گیری از ژیپس بدلیل وجود کلسیم بالا در محصولات شاخصی نظیر مواد پر کننده قرص ها، کرم سازی، خمیر دندان سازی، ماسک سازی، قالب گیری دندان، پروتز سازی، گرانیت سازی، مرمریت مصنوعی، ظروف گچی مستحکم، مجسمه سازی، جواهر و نگین سازی و سیستم خنک کننده هواپیما به اثبات رسیده است.
برای فرآوری در مرحله اول سنگ ژیپس پودر شده و به مِش ۱۲۰۰ تبدیل می‌شود؛ این ماده در صنایع غذایی کاربرد دارد.
در مرحله دیگر، در فرآیند پخت، آب موجود در سنگ را به دو درصد رسانده و محصول بدست آمده در صنایع داروسازی کاربرد دارد و در یک مرحله بعد هم با پخت سنگ در کوره‌های اتوکلاو به صورت گچ آلفا آن را به محصولات صنایع هواپیمایی تبدیل میکنند.
نویسنده: حسین نورانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *